June 13, 2010

Tips : Berat Badan Ideal

salam..i nak kasi tips camna nak dapatkan berat badan yang ideal ni, xkisah la klu berat badan korang kurang ke lebih ke. Mcm i ni berat badan mak aii mmg kurang la, kurus sgt. Kadang² jeles sgt tgk membe bentuk badan cantik, nak beli baju apa senang je. Bukan org berbadan besar je susah carik baju tau,org cam i yg kurus yg agak kering ni pon payah jugak. Saiz S pon blom tentu muat tau. So jom tgk tips yg i nak kasi ni,insyaallah klu xdak pe² jd la.



  1. Olahraga
Dengan olahraga tubuh akan menjadi sehat, sehingga fungsi tubuhpun akan baik. Usahakan setidaknya dalam satu minggu minima olahraga sekali. Dengan bentuk olahraga yang dapat membuat anda setidaknya berpeluh.

  1. Minum susu
Susu selain sihat juga dapat menggemukkan badan anda, khususnya susu full cream. Disarankan untuk minum susu jenis full cream dua kali sehari.

  1. Kunyah makanan
Time makanan kat dalam mulut korang kunyahlah sampai halus. Hal ini dilakukan untuk mempermudah kerja pencernaan didalam perut anda. Apalagi makan-makanan yang susah dicerna. Coz selain kat mulut xde lagi gigi di tempat lain.

  1. Makan dengan teratur
Setiap hari makanlah dengan teratur. Selalu sarapan di pagi hari, makan siang ikut waktu kemudian makan malam pon sama. Dan diantaranya dapat dicampuri makanan tertentu.

  1. Jenis makanan
Jenis makanan yang anda makan sesuaikan dengan aktiviti anda. Jika anda seorang yang banyak bergerak maka makanlah yang banyak mengandung karbohidrat atau lemak. Coz jika kelebihan maka karbohidrat dan lemak akan bercampur. 

  1. Periksa kesihatan anda
Jika anda pernah gemuk dan kemudian kurus cuba cek kesehatan anda. Jika bukan kerana penyakit maka setidaknya dengan tips ini anda sudah ada perubahan dalam waktu satu bulan.


P/s:Nak senang lagi makan je jusmate 5 kan kan kan..




2 comments:

cakap cakap cakap
selagi boleh cakap